Als ik met mijn klanten overleg heb, merk ik dat vaak termen voor mij vanzelfsprekend zijn, terwijl mijn klanten denken: waar hèb je het over? ????
Dat is waarom mensen snel afhaken bij een eigen website bouwen, ze snappen er niets van.
Daarom dacht ik: hoe handig, een woordenlijst van termen die belangrijk zijn bij het ontwikkelen van een website. Daar komt ie:
Domeinnaam:
dit is het adres van jouw website – bijvoorbeeld www.webdesignbycharlotte.nl/. Dit is als het adres van een huis.
Hosting:
de virtuele ruimte die het mogelijk maakt om jouw website te hosten. In de analogie, is het de grond waar het huis op staat. Lees hier hoe je een goede hosting vindt!
HTML:
dit is de taal waarmee je de structuur van je site kunt bouwen, in principe zijn dit de muren van je huis.
CSS:
hiermee kun je je website vormgeven, het is eigenlijk de verf en aankleding van je huis.
JS:
hiermee kan je de pagina’s dynamisch maken, bijvoorbeeld een teller met scrollende cijfers of een voortgangsbalk.
PHP:
je kunt hiermee de webpagina’s dynamisch maken door gebruik te maken van een database. Bijvoorbeeld pagina’s of posts, wanneer je nieuwe maakt, wordt er automatisch een pagina aangemaakt en vervolgens voer je de inhoud in.
Database:
alle gegevens van jouw site opgeslagen in een database. Dit is waar alle informatie die je maakt, zoals de verschillende gebruikers van jouw site, in is opgeslagen.
FTP:
dit is een protocol dat de overdracht van bestanden op jouw hosting/website mogelijk maakt. Hiermee kan je ook makkelijk backups van jouw site maken.
UX:
gebruikerservaring: om de beste ervaring te geven aan jouw gebruiker, in de ergonomie van de site, het gebruik ervan, de boomstructuur.
UI
User Interface: dit is de grafische omgeving waarin jouw bezoeker zich zal bevinden, deze moet aangenaam en praktisch zijn.
Responsive:
het is het feit van het aanbieden van een leeservaring van de site die zich aanpast aan alle verschillende schermgroottes zoals desktop, tablet en mobiel.
CMS:
Content Management Systeem. In principe is dit wat WordPress is: een oplossing voor het maken en bijwerken van jouw site die je toelaat de inhoud ervan gemakkelijk te beheren.
Back office:
dit is de administratieve achterkant van jouw site. Dit is waar je jouw blogs schrijft en pagina’s aanmaakt.
Front office:
dit is de zichtbare interface van jouw site, het is wat je bezoeker te zien krijgt.
Favicon:
dit is het kleine icoontje, dat wordt weergegeven in het tabblad van de browser in relatie tot de site waar jij je op bevindt.
Header:
de bovenkant van de pagina, waar je gebruiker alle essentiële elementen voor een goede navigatie zal vinden, zoals het menu, het logo, maar het is vanaf daar dat hij in staat zal zijn om zijn eerste indruk te maken met de eerste tekst of inhoud.
Footer:
dit is de onderkant van je pagina, waar je jouw copyright, sociale netwerken bijvoorbeeld kunt vinden.
Homepage :
de homepagina. De eerste pagina van jouw website
CTA : Call to action :
het is meestal de bekende knop waarop je schrijft : koop mij, lees mij, etc.
Mailing list:
E-mail distributielijst. In principe gebruikt je jouw mailinglijst om e-mails (naar een doelgroep) te versturen
Backlink:
return link: dit zijn links van jouw site die zijn toegevoegd door andere sites. Voor de natuurlijke referentiën is het top! Bijvoorbeeld, een persoon deelt de link naar jouw site op zijn eigen site.
Cookies:
het is een klein bestandje dat zonder dat je het weet op jouw harde schijf wordt gedeponeerd tijdens het raadplegen op een bepaalde site, die uw gegevens bewaart voor als u terugkomt op diezelfde site. Daarom wordt bezoekers tegenwoordig gevraagd of ze cookies accepteren of weigeren.
Met deze lijst in handen, kan jij met jouw website aan de slag!
Denk je na dit lezen: HELP!!! Laat het mij weten! Plan een afspraak en we kijken wat ik voor jou kan betekenen.