Een website maken klinkt altijd simpel, maar vaak komen mensen er achter dat het meer is dan “zomaar even” iets opstarten. Zeker, als je uit jouw website klanten wilt halen. Daarom hier een blog met een aantal tips waar je aan moet denken als je een website wilt bouwen.
Houd het doel van de website voor ogen
Bepaal allereerst wat het doel wordt van de website. Ik kom vaak klanten tegen die zelf helemaal hebben bedacht hoe de website eruit moet zien, meet gave creatieve layout en mooie lettertypes, maar wat zij willen is hun portfolio tonen en klanten werven. Doordat het design erg ingewikkeld is, komt het portfolio niet duidelijk naar voren, waardoor mensen snel zullen afhaken.
Belangrijk is dat in de website steeds voor ogen wordt gehouden wat jij wilt bereiken met jouw website. Kijk naar de website steeds vanuit de ogen van jouw ideale klant, niet vanuit jouw smaak en creatieve ideeën.
Kies een duidelijke domeinnaam
Kies een duidelijke domeinnaam. Het liefst een domeinnaam die de naam van jouw bedrijf bevat, of de dienst die jij gaat leveren. Zo is het gelijk duidelijk voor jouw potentiele klanten en google wat jouw website “levert”, wat weer ten goede van jou vindbaarheid komt.
Gebruik SSL
Het installeren van SSL (Secure Sockets Layer) is iets wat niet alleen goed is voor jouw vindbaarheid op google, het straalt vertrouwen uit naar de potentiele klanten. SSL is een extra beveiliging op jouw website die ervoor zorgt dat informatie tussen de server (jouw website) en de browser (als INternet Explorer, Google chroome of safari).
Een SSL-certificaat zit tegenwoordig vaak bij het hostingspakket en de hostingsprovider kan hier vaak ook bij helpen om het te installeren. Meer informatie over SSL certificaten vind je hier.
Maak gebruik van een child-theme
Je hebt een domeinnaam, hebt een thema uitgekozen war jij mee wilt werken en vervolgens wil je aan de slag. STOP!!!! Zorg, dat je eerst een child-theme installeert en activeert. Een child-theme neemt de gehele functionaliteit van een “Hoofd-thema” over, maar alle aanpassingen die je vervolgens op jouw website doet, blijven actief, ook al zijn er updates beschikbaar. Zou je alleen het “hoofd-thema” gebruiken, zonder “child-theme”, dan zou bij de eerste beste updatemogelijkheid, al jouw werk overschreven worden en dat je die dus krijt raakt.
In deze blog van Maikel van de Weerd wordt uitgebreid uitgelegd wat een child-theme precies is en hoe je dit aanmaakt.
Zorg voor een duidelijke structuur
Het is belangrijk dat duidelijk is waar mensen wat kunnen vinden. Het menu steeds op dezelfde plaats, met duidelijke titels voor iedere pagina. Het moet voorspelbaar zijn voor de potentiële klanten, maar met verrassende elementen zoals een goede pakkende titel.
Ik kom nog vaak websites tegen met onduidelijke navigatie, verspringende layout of informatie die ik verwacht, maar niet kan vinden. Hierdoor zullen mensen sneller afhaken. Kies een duidelijke layout die op iedere pagina weer herhaald wordt. Door steeds eenzelfde layout te hebben, zullen mensen duidelijk begrijpen waar ze moeten zijn en wat jij aanbiedt.
Houd het simpel en pas op met “hippe foefjes”
Een website moet zeker verrassend zijn, om de potetiele klanten “wakker” te houden, maar niet te ingewikkeld. Ik zie soms websites met eindeloze filmpjes, uitgebreide animatie, waardoor, en jouw website langzamer wordt, en mensen zullen afhaken omdat het te lang duurt.
Kijk wat er echt nodig is om mensen jouw visie te presenteren en doe niets meer. Dat maakt het alleen maar ingewikkeld en onoverzichtelijk.
Kies goede afbeeldingen
Stockfoto’s zie ik vaak op websites, maar ik raad ze toch af. Het geeft een onpersoonlijk beeld en ook google houdt er niet van, wat weer ten nadele van jou vindbaarheid is. Door mooie eigen foto’s te kiezen, valt jouw website meer op dan anderen, maakt de website persoonlijk en is de website meer in jouw stijl. Hier kan je meer lezen waar je aan moet denken met afbeeldingen plaatsen op jouw website. Hier kan je verder lezen waar je aan moet denken bij het plaatsen van afbeeldingen op jouw website.
Over afbeeldingen op jouw site heb ik al eerder een blog geschreven en die vind je hier!
Conclusie
Een website is snel te herkennen, als iemand zelf wat in elkaar heeft gezet versus een professionele website. Als jij er voor kiest om zelf een website te maken, houd dan met een aantal dingen rekening. De domeinnaam moet duidelijk zijn en aansluiten bij jouw onderwerp. Zorg dat er een SSL-certificaat is gekoppeld aan jouw website en probeer niet teveel plugins te installeren op jouw website. Kies goede duidelijke afbeeldingen (het liefst geen stockfoto’s) die kleiner zijn dan 1 MB. Hierdoor heeft het niet teveel (nadelige) invloed op de snelheid van jouw website.