Afbeeldingen op jouw website, wat wel, wat liever niet?

Iedereen kent het wel, je komt op een website en er stralen je een aantal mensen met te witten tanden je tegemoet, terwijl zij elkaar in een veel te strak kantoor elkaar een hand geven. Of je ziet een mooi weiland met veel bloemen en iemand die (veel te) gelukkig zijn armen uitstrekt naar de ruimte om zich heen. Veel websites maken er gebruik van, Stock-foto’s.

Ook ik maak gebruik van stockfoto’s voor mijn eerste design, om zo een sfeer te laten zien aan mijn klanten. Maar ik raad aan om deze foto’s zo snel mogelijk te vervangen voor eigen, “echte” foto’s, en wel hierom:

Stockfoto’s zijn vaak hetzelfde, zonder een uitstraling van het bedrijf of dienstverlening van wie de website is. Ze zijn algemeen en niet oprecht. Hierdoor stralen stockfoto’s niet erg vertrouwen uit. Ook blijkt uit onderzoek dat mensen sneller afhaken bij een website, als er stockfoto’s (veel) op staan.

Wat kan je doen in plaats van Stockfoto’s?

Ik raad mijn klanten altijd aan om zelf foto’s aan te dragen. Dit kan op verschillende manieren:

Foto’s zelf maken

Tegenwoordig beschikt bijna iedereen over een smartphone, waar je mooie foto’s mee kan maken. De resolutie is groot genoeg, je kan er al snel een filter over plaatsen en op deze manier heb je (gratis) een unieke foto, die niemand anders heeft, die echt bij jou past.  Het lastige is dat de belichting niet altijd even best is, de kwaliteit toch nog kan verschillen en het heel veel tijd neemt om te maken.

Een fotograaf inhuren

Een fotograaf inhuren is een goede optie, mits je het budget ervoor hebt. Het voordeel is dat je met een fotograaf kan bedenken wat jouw stijl is. Je kan veel verschillende foto’s maken die bij jou passen, maar wel met een echt professionele uitstraling. Het is een hele investering, maar je krijgt er absoluut een mooi resultaat voor terug.

Toch Stockfoto’s

Wil je na dit gelezen te hebben je toch wagen aan stock-fotografie, houd dan met het volgende rekening: Zorg dat de foto bij jou past. Stockfoto’s die in een Amerikaanse villawijk met grote auto’s zijn gemaakt, maakt duidelijk dat deze niet staat voor jou Nederlandse bedrijf die hier in Nederland gevestigd is. Bijvoorbeeld de nationale beeldbank heeft (in Nederland genomen) foto’s, die mooi zijn, goede kwaliteit en een stuk betrouwbaarder eruit zien dan de strak-in-pak-koffie-drinkende-high-fivende-collega’s stockfoto uit Amerika.  

Conclusie

Tja, er zijn verschillende redenen om zelf foto’s aan te dragen voor jouw website. Eigen foto’s sluiten meer aan bij jouw bedrijf, stralen zelfvertrouwen en betrouwbaarheid uit en kan je steeds wer opnieuw gebruiken, of je ze nu zelf maakt, of laat maken door een fotograaf.

Wil je toch voor een stockfoto gaan? Zorg dan dat het realistische foto’s zijn die goed aansluiten bij jou en jouw bedrijf.

Menu